Yksinyrittäjän henkilöbrändäystä

"Kyllä sinulla tulisi olla omat nettisivut ja lisäksi sinun olisi hyvä kirjoittaa blogia. Vähintään sinun pitäisi olla LinkedIn-verkostossa. Liity sinne nyt välittömästi!"

Näin yrityssparraajat ovat valistaneet minua viime vuosien aikana aloitteleville yrittäjille suunnatuissa koulutuksissa. Kyllä, toki minä olen tämän itsekin tiennyt.

On vaatinut aikamoisia päänsisäisiä ponnisteluja rohjeta mukaan sosiaalisen median maailmaan. En ole tuntenut tarvetta vapaa-ajallakaan jakaa tekemisiäni valokuvien kera netissä. Jotenkin se on tuntunut nololta itsensä korostukselta.

LinkedIn-maailmaan uskaltauduin joitakin kuukausia sitten. Hämmästyksekseni jäin heti koukkuun ja verkostoni kasvoi nopeasti. Mielenkiintoiset työelämän artikkelit veivät ja vievät huomioni – välillä liikaakin. Arkuuteni on muuttunut toisten suostutteluksi. Varsinkin itsensä työllistäjiä kehotan liittymään mukaan verkostoitumisen ja ammatillisen minän tunnetuksi tekemisen takia.

Suurin ponnistus on ollut omien www-sivujen aikaansaaminen valmiina tuotoksena. Mistä löydän suunnittelijan, joka kykenee hahmottamaan laajan kouluttajan maailmani ja tuomaan ammatillisuuteni oikealla tavalla esiin? Löytyykö yhteinen käsitys visuaalisesta esitystavasta? Varsinkin yksinyrittäjällä oma persoona ja työ nivoutuvat vahvasti toisiinsa. On tärkeää, että asiakkaani ja yhteistyökumppanini saavat todenperäisen vaikutelman siitä, millainen olen, mitä olen myymässä ja tekemässä.

Löytäessäni kiinnostavia kotisivuja, olen etsinyt niiden tekijätietoja ja ottanut selvää graafikon kädenjäljestä laajemmin. Eräältä mainostoimistolta pyysin tarjouksenkin. Siitä huolimatta vierastin sivujeni teettämistä.

Nettisivuni ovat nyt valmiit monien vaiheiden jälkeen. Tekijä löytyi vähän kuin sattuman kauppana. Sivujeni ideoija on istunut luennoillani ja saanut käsityksen siitä, mitä koulutukseni sisältävät, millainen kouluttajapersoona olen, millainen temperamentti minulla on ja mikä on ulkoisen olemukseni tyyli. Näkemänsä ja kokemansa turvin hän rakensi ammatillisen sivustoni.

Oleellisinta ja mielenkiintoisinta koko projektissa on ollut samankaltainen vaisto ja visuaalinen näkemys.

Yksinyrittäjälle nettisivujen graafinen suunnittelija on kuin personal trainer. Hän tajuaa, millainen visuaalinen esitystapa tuo asiantuntijuuteni parhaiten esiin. Hän yllättää minut suunnittelemalla myös käyntikorttini ja diapohjani. Hän esittää ideoita, joita en itse keksisi. Hänen vakuuttava kädenjälkensä motivoi itseänikin ammatillisesti eteenpäin.

Tunnen itseni onnekkaaksi, että tällainen personal designer on rakentanut kanssani visuaalista henkilöbrändiäni. Brändiksi ei toki voi ryhtyä, sillä vasta asiakkaat määrittelevät, kenestä tai mistä tulee brändi. Asiaa voi kuitenkin edesauttaa tuomalla itsensä ja osaamisensa esiin sekä verkostoitumalla.

Jos lukijaa brändi ja brändäys sanoina ärsyttävät, ne voi ymmärtää niin, että ilman tunnettuuden ja erottuvuuden aineksia asiantuntijalla on vaara jäädä näkymättömäksi. Ja sehän olisi asiantuntijuuden, oman osaamisen, tuhlaamista.

Muutama vinkki oman asiantuntijaäänen kuuluville saamiseksi:

  1. Liity rohkeasti niihin somemaailmoihin, joissa ajattelet asiakkaasi liikkuvan.
  2. Älä aiheuta myötähäpeää! Muista, että jokaisella postauksella, tykkäämisellä ja kommentilla muodostat käsityksen itsestäsi ja ammatillisuudestasi.
  3. Muista herättää yhdenmukainen mielikuva. Logosi, käyntikorttisi, esitteesi ja mainoksesi, diapohjasi, visuaalinen viestintäsi somessa ja www-sivuillasi sekä sinun persoonallisuutesi ja ulkoasusi – kaikki samaan tyylilajiin!
  4. Teetä www-sivusi ammattilaisella, jonka kanssa sinulla on samankaltainen ajatus. Valitse myös näkemyksellinen valokuvaaja!
  5. Älä salaile, jaa osaamistasi! Ryhdy bloggaamaan ja liitä blogisi verkkosivujesi yhteyteen. Näin lukija löytää ammatillisuutesi kokonaisvaltaisemmin.
  6. Lopuksi. Omat www-sivut kannattaa ajatella ammatillisena investointina, ei pelkkänä kulueränä.
Ladataan keskustelua